berntagegrimstad.no
B-Å Grimstad Consulting 

Forventningspress


Det er lov å ha en dårlig dag. Det er lov å ha flere dårlige dager. Det er nemlig ikke hver dag at vi føler oss like opplagt og vellykket.  Som oftes er det oss selv som er den mest kritiske når noe ikke går etter planen. 

Er du en perfeksjonist som aldri er fornøyd med deg selv? 

Selv om andre mennesker er imponert over ditt høye nivå og prestasjonene du leverer. Selv om du kan ta pusten fra dine omgivelser, så klarer du likevel ikke å være fornøyd og nyte suksessene dine?

Du har satt så strenge krav til deg selv at du alltid føler tidspress. Du er perfeksjonisten som aldri blir fornøyd med egne prestasjoner.  

Perfeksjonisten får andre til å føle seg liten og mindre vellykket og sier til seg selv at jeg er mislykket dersom ikke alt er topp; «Jeg er ikke  bra nok.» Perfeksjonisten sier også til seg selv; «Tiden strekker ikke til... til alt jeg skal gjøre». 

Perfeksjonisten føler seg mislykket hver gang en «liten filleting» ikke ble som planlagt.  

Det er greit å sette høye krav til seg selv, men det er enda viktigere å sette pris på og være stolt av det du får til.

  • Kanskje du har et «idol» som du ser opp til og skal ligne meste mulig på både fysisk og i væremåte?  
  • Kanskje du er en person som er mest opptatt av hva andre tenker enn hva du selv mener er viktig?


Når du spiller «en rolle»  begrenser du deg selv. Du fremstår da som en falsk kopi av den du egentlig er.  En «falsk kopi» er kanskje mest opptatt av å innynde seg med «kjente og populære influencere», og dyrker de på bekostning av sine egne «ekte» virkelige venner?

  • Kanskje du etterhvert oppdager hvem som «virkelig» er dine venner før de er borte?
  • Kanskje du skulle rette mer fokus på det du står for,  ikke på hvor mange følgere eller «likes» du har på sosiale medier?   

Aksepter deg selv for den du er og det du står for. Vær stolt av deg selv og det du presterer. Forventning er en forestilling om fremtiden. Om du aldri er fornøyd med deg selv vil det være  negativ ladet energi du trekker til deg.  Når du evner å sette pris på deg selv og dine prestasjoner vil du  tiltrekke deg positiv energi med håp og optimisme.  

«Når du vet hva du trenger så vil hvordan dukke opp.» 

Denne flotte setningen fant jeg på en Insta profil (annekariwasenius). Ofte vet vi ikke hva vi trenger, eller vi klarer ikke å definere det. Kanskje vi innbiller oss selv at vi trenger noe annet enn det vi egentlig føler er riktig for oss, men vi tør ikke, eller har ikke nok selvtillit til å skille oss ut fra A4-formatet.  

Det vi virkelig brenner for er det som tilfører oss mest energi og gir oss den utviklingen vi egentlig ønsker.  


Samvittighet og bekymringer

Vi påfører oss  selv dårlig samvittighet og bekymringer om vi velger noe annet enn det «massene» gjør. Vi har ikke lyst å skille oss ut, det er tryggest å være som alle andre, en grå mus.  

Det er alt for mange som fokuser på bekymringer. Bekymringer løser ingen ting, så slutt å bekymre deg for det du ikke kan gjøre noe med. 

Ja, vi er midt i en pandemi, en vanskelig situasjon for de aller fleste av oss, men den går ikke over av at vi bekymrer oss. 

Til stadighet hører vi folk si i media; «Jeg er så bekymret for....» eller «Det jeg er mest bekymret for nå er at.....». 

Å bekymre seg er å tenke på hva - hvis - dersom at -  det og det skjer. Hva vil folk si og tro dersom...?

Mye bekymring i livet vårt kan påføre oss stress og trekke til oss frykt, en negativ energi.

Bekymringer er gjerne basert på konkrete hendelser. Det vil si at vi er redd for at noe bestemt skal skje. Bekymring er fremtidsrettede tanker mot ting som kan gå galt. 

Bekymringstanker gjør at du; 

  • føler deg dårlig
  • blir tappet for energi
  • blir umotivert

«Tenk om - hva - hvis», men du kan snu dette til å gjøre noe, skape noe, gjennomføre en handling. 

Så tenk heller; «hva kan jeg gjøre med...?»

  • «Hva er det verste som kan skje?»
  • «Hva er mulig å få til eller endre på?»

Du snur da en negativ situasjon eller en bekymring til noe du kan påvirke og gjøre noe med.

La andre ta ansvar for,  eller bekymre seg over det du ikke kan gjøre noe med.   

Det er naturlig at vi alle har noen bekymringer, men det er aller best for vår helse å flytte fokus inn mot praktiske gjøremål og handlinger som kan løse eller rette på det vi er bekymret for.

Jeg har skrevet et lite dikt om bekymringer:

——————————————————————————————

I disse... Bekymringstider

Hva er du så bekymret for da?


Jeg er så bekymret for at det er 

så mange som bekymrer seg for tiden.

 

....Men.... det jeg er aller mest bekymret for er

hva vi skal bekymre oss over når vi har tatt knekken på viruset.


Ja, det kan du jammen si, bekymre meg her og bekymre meg der..

....Men, ... vi finner nok noe nytt å bekymre oss over. 

Bekymre meg... ...og bekymre deg.  

Bernt-Åge Grimstad

——————————————————————

Juster målene dine


De fleste har vel opplevd at alt ikke ble slik vi hadde forventet. Det kan være at har vi satt oss mål som vi ikke er i nærheten av å innfri eller at vi har overprestert til de grader i forhold til oppsatte mål.  

Det er ingen skam å justere ned målene og ambisjonene våre dersom vi ser at dette ikke er mulig å oppnå. Kanskje du også oppdager at dette ikke var noe for deg,  og du velger da heller å rette ditt fokus inn på nye områder som passer bedre for deg. 

Å gå nye veier eller prøve ut andre talent som du besitter vil kunne gi deg ny energi og motivasjon. Vi har alle noe vi er god på , «Så når du vet hva du trenger, så vil hvordan dukke opp.»

Mange tror at alt er tilfeldig eller flaks, mens andre igjen tror det er en plan med alt og at ingenting er tilfeldigheter. Vi er forskjellig slik, men uansatt hva du tror på så lytt til ditt indre, for det er der svarene ligger.

Gjør ditt eget valg uavhengig av hva andre sier eller tenker om deg. 

Vær deg selv - Alltid. Du er perfekt og unik på din egen måte, kopier har vi nok av!

Eller som Jahn Teigen har sagt det:

«Ingen er så god som du, du er det vakreste som finns.»

Aksepter den du er for da blir du den beste utgaven av deg selv.

Og husk; Du er bra nok !

Ønsker du å komme i kontakt med meg, send meg gjerne en e-post, klikk på knappen under.

E-post




Du kan lese diktet mitt «Utsatte steder» under.  Om du vil lese flere av mine blogg-innlegg trykk på «Hjem» helt nederst.

Ta vare på deg selv!

Med vennlig hilsen

Bernt-Åge Grimstad


——————————————————————————————————————

Utsatte steder

 

Det blåser på utsatte steder

Det kan bli ekstra sterk vind på 

Utsatte steder, sier Gislefossene

 

Det er mange utsatte steder i Norge..

..Men om det bor folk på utsatte steder,

..det sier de ingenting om, Gislefossene.

 

Det er også andre utsatte steder...

De mest utsatte steder for Korona ser ut til å være

...enkelte steder... og noen steder..mer enn andre steder,

....M..men det er det andre enn Gislefossene som vet noe om.  

Bernt-Åge Grimstad

————————————————————————————